Jogové minimum

  • Žiadne produkty v košíku.

JÓGOVÉ MINIMUM

Základy jogy pre každého

LEKTORKA: Mgr. Sandra Palenčárová, PhD., inštruktorka jógy

„Buď plne prítomný, tu a teraz!“

„Stíš svoju myseľ, nechaj myšlienky voľne a pokojne plynúť! Nerozoberaj, neanalyzuj, len pozoruj!“

„Buď pevný, stabilný a pružný súčasne!“

  • Hodilo by sa vám spomaliť tempo, sprítomniť sa presne v danom okamihu a vnímať len to, čo je tu a teraz?
  • Chceli by ste vedieť ovládnuť prúd myšlienok, ich naliehavosť a rozlietanosť, stíšiť svoju myseľ a zastaviť to večné pobiehanie mysle od minulého k budúcemu?
  • Pochybujete, že je možné dosiahnuť stabilitu, pevnosť, silu , a súčasne zažívať radosť, ľahkosť, uvoľnenie?
  • Máte pocit, že vaše telo je stuhnuté, nepružné, svaly sú skrátené, ochabnuté, že vám ubúdajú sily aj životná energia a vy sa potrebujete konečne poriadne nadýchnuť?
  • Trpíte bolesťami chrbta, kĺbov a pohybového aparátu?
  • Túžite po tom, aby ste sa vo svojom tele cítili opäť pohodlne, zdravo, sviežo a sebavedomo?
  • Hľadáte cestu k väčšiemu pokoju, cestu do svojho vnútra, k sebapoznaniu, objavovaniu svojich možností a schopností, k radosti z pohybu a k súladu, zjednoteniu tela a mysle v harmonickej jednote „telomysle“?
  • Chceli by ste začať praktikovať jogu no nevyznáte sa v jej jednotlivých štýloch, neviete, čím a kde by ste mali začať a najradšej by ste sa s jogou zoznámili vlastným tempom, pokojne vo vašom bezpečnom priestore?

Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali kladne, je tento kurz určite aj pre vás. Zoznámte sa bližšie s obsahom jednotlivých lekcií, aby ste sa mohli vedome a isto vydať na cestu vašej individuálnej jedinečnej jogovej praxe. Dozviete sa mnoho zaujímavého a užitočného z teórie, ktorá sa s jogou spája. Naučíte sa, čo by mala obsahovať plnohodnotná jogová lekcia s takzvanou „oblúkovou štruktúrou“. Absolvovaním kurzu dosiahnete porozumenie a znalosť pevných jogových základov, od ktorých môžete smerovať k ďalším nespočetným jogovým dobrodružstvám.

Kurz pozostáva zo 7 lekcií, v ktorých si oblúkovou štruktúrou – z podložky do stoja a zo stoja späť na podložku (či tiež od Savasány k Savasáne) prejdete cestu od pozorovania a kultivácie dychu, cez rozhýbanie v jogovej rozcvičke a pozdravoch slnku, až k vrcholu lekcie, ktorú tvoria pozície v stoji. Odtiaľ vás cesta zavedie späť na podložku až k záverečnej relaxácii, či presnejšie vizualizácii zameranej na postupné uvoľnenie celého tela. Jednotlivé lekcie tvoria jednotlivé časti oblúkovej jogovej lekcie, čo je jeden z najrozšírenejších typov jogových lekcií. I keď kurz nemôže, a nemá ani ambíciu, celkom nahradiť živú lekciu v prítomnosti lektora, jeho výhodou je, že ním môžete prechádzať postupne, svojím vlastným tempom. Videá predstavujú pomerne podrobný, dalo by sa povedať technický výklad prevedenia dychových techník i pozícii. Dôraz je kladený na správnu a bezpečnú prax. Nahrávky lekcií v teoretickej rovine dopĺňa príslušná textová časť, ktorá vám umožní preniknúť hlbšie, k porozumeniu danej jogovej praxe. Ako celok vám tak kurz prinesie bohaté penzum informácií i praktických návodov.

Zoznámte sa bližšie s obsahom jednotlivých lekcií, aby ste sa mohli vedome a isto vydať na cestu vašej individuálnej jedinečnej jogovej praxe. Dozviete sa mnoho zaujímavého a užitočného z teórie, ktorá sa s jogou spája. Naučíte sa, čo by mala obsahovať plnohodnotná jogová lekcia s takzvanou „oblúkovou štruktúrou“. Absolvovaním kurzu dosiahnete porozumenie a znalosť pevných jogových základov, od ktorých môžete smerovať k ďalším nespočetným jogovým dobrodružstvám.

LEKCIA 1: Vedomý dych – srdce asány

Miesto dychu v joge, jeho úloha v jogovej praxi i v bežnom živote. Prebudenie vedomia prirodzeného dychu, pozorovanie toho, čo už je. Kultivácia, ovládnutie dychu, pranajáma v ľahu, v sede s mudrami. Brušné dýchanie, dýchanie do hrudníka a pod kľúčne kosti. Hlboký jogový dych.

LEKCIA 2: Jogová rozcvička – zahriatie a prebudenie tela

Cvičenia v ľahu, v sede a v stoji. Naťahovacie, Spinálne a relaxačné cviky. Mula Bandha –zámok panvového dna, uddiyana mudra – aktivácia spodného brucha a pevný stred (centrum) tela. Hasta bandha – správne a bezpečné uloženie dlaní na podložku ako stabilný základ pre všetky pozície na rukách.

LEKCIA 3: Ako zdraviť slnko – Surya Namaskara a jeho variácie

Padha bandha – správne a bezpečné uloženie chodidiel na podložku ako stabilný základ pre všetky stojné pozície. Pozdravy slnku ako jogové minimum v prvom zmysle slova. Najstarší dochovaný systém asán a jeho účinky na ľudské telo. Surya Namaskara A a jeho modifikácie. Klasický Surya Namaskara.

LEKCIA 4: Pozície v stoji I. – rovnováha a koncentrácia

Princíp sthira sukham asánam. Účinky stojných pozícii a ich kontraindikácie. Pozdrav slnku A. Rozvoj rovnováhy a koncentrácie. Rotácie v stoji. Účinky jednotlivých asán a možné kontraindikácie.

LEKCIA 5: Pozície v stoji II. – Sila bojovníkov

Rozvoj mužskej energie, získavanie vnútornej sily a ukotvenie na zemi. Bojovníci a ich variácie. Účinky jednotlivých asán a možné kontraindikácie.

LEKCIA 6: Pozície v sede, ľahu a záverečné pozície

Záklonové a predklonové pozície, rotácie v sede v ľahu, obrátené pozíce. Účinky jednotlivých asán a možné kontraindikácie.

LEKCIA 7: Relaxácia – techniky postupného uvoľnenia v Savásane

Význam a úloha relaxácie v jogovej praxi. Relaxačné techniky, vizualizácia, Jocobsonova progresívna relaxácia.

Mgr. Sandra Palenčárová, PhD.

Inštruktorka jógy

Už od detstva ma rodičia, za čo im patrí moja veľká vďaka, viedli k rôznym športom a pohybu ako takému. Zároveň sa v našej rodine vždy pestoval vzťah ku knihám, kráse, umeniu i prírode. V týchto vzťahoch som sa ako dieťa i ako osobnosť utvárala a udržiavam ich dodnes. Hoci športy v puberte vystriedala vášeň pre ochotnícke divadlo, pohybu som ostala verná v jeho umeleckej podobe a navštevovala som hodiny jazzbaletu. Kariéru herečky, o ktorej som ako maturantka bola presvedčená, že mi je jediná predurčená, predčasne ukončil neúspech na prijímacích skúškach na VŠMU. Na istý čas som teda na divadlo celkom zanevrela.

Keďže ma priťahovali aj humanitné vedy, obzvlášť literatúra, poézia a hĺbavé rozjímanie nad všetkým možným, reálnym, vymysleným i tajuplným, dala som sa na štúdium filozofie v hlavnom meste. Tomuto som, s menšími či väčšími peripetiami, a tiež pauzami, ostala verná ďalších 11 rokov. V začiatkoch som predsa len navštevovala VŠMU, i keď nie divadelnú, ale katedru tanca. Veľkou výhodou štúdia na univerzite totiž bolo, že medzi voliteľné predmety si človek mohol dať takmer čokoľvek, čo ho napadlo ak mu to odobrili pedagógovia i garant odboru. Počas doktorandského štúdia som dokonca opätovne nadviazala vzťah s divadlom a krátky, ale veľmi intenzívny a nezabudnuteľný čas strávila aj na doskách. Tie už pre mňa síce neznamenali celý svet ako kedysi, ale ukázali mi ďalšiu jeho podobu.

V istom momente sa zrazu zdalo, že cesta života sa veselo rozvetvila do viacerých strán a ja by som mohla pokračovať po ktorejkoľvek z nich. Nepochybne by všetky boli dobrodružné a ja by som sa na nich asi stala niekým iným, než kým som dnes, minimálne profesne.

Ašpirantúru som zo štandardných štyroch natiahla na šesť rokov. Posledné tri semestre boli naozaj náročným obdobím môjho života. Azda doposiaľ najnáročnejším. Okrem školy a práce v tranzitnom centre pre utečencov v mojom rodnom meste, som musela prijať skutočnosť, že mamke diagnostikovali smrteľnú chorobu v pokročilom štádiu. Odišla pomerne rýchlo a mne bolo po obhajobe dizertačnej práce celkom jasné, že neostanem ani na škole, ani v Bratislave. Nemala som na to ani silu, ani chuť. Zakotvila som v rodnom meste Humenné, kde žijem doteraz.

Práve v procese spracovávania, vyrovnávania sa a prijímania straty rodiča mi bolo čoraz jasnejšie, že potrebujem zmeniť kurz. Vystúpiť z vôd západného myslenia, z rámca filozofickej argumentácie, odôvodňovania, interpretácie a re-interpretácie, vlády rozumu, pravdy a akademického diskurzu a ponoriť sa do iného rybníka. Vrátiť sa k veciam, ktoré mi nikdy neprestali byť blízke. K veciam neviditeľným, a predsa jestvujúcim, k veciam veľakrát nevysloviteľným, a predsa tak intenzívne prežívaným. Z rozumu prejsť viac do srdca, od dialógu s vonkajším svetom, k tichým rozhovorom vo vnútri.

A kdesi v tomto „nalaďovaní sa“ na „iné“ som získala dve dobré priateľky – jogu a meditáciu.

Jogu, hoci som na ňu tu a tam narazila aj počas štúdií, som dokázala skutočne oceniť až v pravidelnej praxi. Zistila som, že v nej vlastne nachádzam kúsok zo všetkého, čo mám rada. Pohyb, ktorý by som umiestnila kamsi do pomyselného stredu medzi šport a tanec. Krásu a estetiku na fyzickej i duchovnej úrovni. Používanie rozumu (porozumenia), techniky i cit a prežívanie. Filozofiu i prírodu. A napokon aj kúsok z divadla, keď sa na podložke stanem stromom, vranou, kobrou, bojovníkom či trojuholníkom ☺

Vďaka joge a meditácii mám možnosť vidieť mnohosť tvárí sveta i života v čoraz väčšej jednote. A dosahovať túto jednotu aj v mikrosvete môjho tela, mysle a duše. Kráčať vlastnou jogovou cestou a so všetkou pokorou na nej sprevádzať iných je dobrodružstvo, ktoré ma napĺňa a robí mi radosť.

S vedením lekcií so začala pred tromi rokmi v štúdiu, ktoré som navštevovala ako klientka, pod vedením mojej lektorky. V súčasnosti vediem lekcie powerjogy a hatha jogy vo vlastnej jogovni „Priestor“ v Humennom.

 

Vzdelanie:

  • Univerzita Komenského v Bratislave, Katedra filozofie a dejín filozofie
  • Akreditované školenie Inštruktor jogy I. kvalifikačného stupňa – špecializácia power joga v rozsahu 50 hodín; Akreditované vzdelávacie centrum YoGO v Bratislave
  • Akreditovaný vzdelávací program Inštruktor jogy – tréner II. triedy so špecializáciou Hatha joga, v rozsahu 200 vyučovacích hodín, RYS 200 Yoga Aliance; Yoga4Yogi, Praha.

 

V prípade záujmu o osobnú konzultáciu či viac info o mojich aktivitách si pozrite moje profily na fb/ig @priestorjoga

Kontaktný formulár

    VIAC O KURZE

    • Spojíte sa so svojím dychom a telom.
    • Naučíte sa plne sprítomniť a kultivovať svoj dych pomocou dychových techník.
    • Naučíte sa správne a bezpečné prevedenie 40 jogových pozícii.
    • Získate návod k základným relaxačným technikám.
    • Zoznámite sa s oblúkovou štruktúrou lekcie.
    • Získate základné teoretické pozadie k vašej jogovej praxi.
    • Lepšie spoznáte svoje telo, jeho možnosti a schopnosti, ale i limity a hranice (zväčša dočasné), ktoré je potrebné rešpektovať a pristupovať k nim s láskou.
    • Vybudujete si vzťah k vedomému pohybu, ktorý prospieva tak telu ako i mysli, fyzickému i duševnému zdraviu.
    • Posilníte celý pohybový aparát.
    • Zlepšíte pružnosť a flexibilitu svalov a kĺbov.
    • Povzbudíte funkciu vnútorných orgánov a žliaz s vnútorným vylučovaním.
    • Na daných základoch môžete bez problémov rozvíjať svoju ďalšiu jogovú prax.

    Kurz je určený pre každého (18+rokov), kto chce začať s jogou alebo s ňou už začal, a chce svoju jogovú prax zdokonaliť, prehĺbiť, porozumieť jej. V prípade vážnejších zdravotných problémov, pooperačných stavoch či v tehotenstve je absolvovanie kurzu potrebné najskôr odkonzultovať s lekárom. Nijaké špeciálne vedomosti ani schopnosti pre kurz nepotrebujete. Prosím, rešpektujte však základné pravidlo, ktoré majte na mysli počas celej vašej jogovej cesty – „Rešpektujem svoje telo, pristupujem k nemu ohľaduplne a s láskou. Nikdy nejdem cez bolesť!“

    Pod bolesťou tu máme na mysli výraznú, nepríjemnú bolesť kdekoľvek na tele. Ak vás pri naťahovacích cvikoch bolia skrátené svaly je to pochopiteľné a celkom v poriadku. Túto bolesť prekonávame pravidelnou praxou a dychom, smerovaným do danej oblasti.

    Postupujte v chronologickom poradí od 1 lekcie. Lekcie 1,2,3,4,5 a 7 by ste mali absolvovať samostatne, aby ste sa zoznámili s ich obsahom (lekciu 6 len v kombinácii s inými lekciami). Lekcie môžete kombinovať nasledujúcim spôsobom: 1+2, 1+2+3, potom, čo ste absolvovali lekciu 3 aj nasledovne 1+2+4+6 (+7), 1+2+5+6 (+7); 1+3+4+6(+7); 3+4+5+6 (+7). 7 lekciu môžete zaradiť nakoniec každej kombinácie. KEĎ absolvujete všetky lekcie, ideálne viackrát, vyberte si cviky a asány z jednotlivých lekcií a zostavte si svoju vlastnú lekciu s dĺžkou 60 – 75 minút. Majte však na pamäti, že lekcia by mala obsahovať časti v tomto poradí:

    1. Sprítomnenie sa na podložke v ľahu (v sede) a pranajámu.

    2. Jogovú rozcvičku ( neskôr v praxi ju môžu nahradiť pozdravy slnku).

    3. Pozdravy slnku.

    4. Pozície v stoji (rovnovážne, rotačné, pozície s vnútornou a (alebo) vonkajšou rotáciou stehennej kosti)

    5. Pozície v sede a ľahu.

    6. Záverečnú relaxáciu podľa vlastného uváženia, minimálne 5 minút.

    • Kurz je ideálne absolvovať postupným prechádzaním všetkých kapitol v chronologickom poradí. Kurz je uceleným systémom, zacieleným na systematickú prácu s vaším vedomím a myšlienkami. Má teda svoje zákonitosti aj postupnosť. Preto sa vám budú jednotlivé kapitoly kurzu sprístupňovať až po prečítaní tej predošlej.